دستگاه سیمانکاری چگونه کار می کند؟
نوشته شده توسط : علیرضا شمسی پور

قيمت دستگاه سيمانکاري اتوماتيک بخشی از فرآیند تهیه یک چاه برای حفاری ، تولید یا رها سازی بیشتر ، سیمان کاری یک چاه ، روش توسعه و پمپاژ سیمان در محل چاه است.

عملیات و تجهیزات سیمانکاری در خشکی
عملیات و تجهیزات سیمانکاری در خشکی
منبع: شلومبرگر
به دلایل مختلف استفاده می شود ، سیمان از چاه محافظت می کند و مهر و موم می کند. معمولاً از سیمان سازی برای قطع دائمی نفوذ آب به داخل چاه استفاده می شود. بخشی از فرآیند تکمیل یک چاه تولید احتمالی ، سیمان می تواند برای مهر و موم حلقوی پس از اجرای یک رشته پوشش در یک چاه استفاده شود. علاوه بر این ، سیمان سازی برای مهر و موم کردن یک منطقه از دست رفته گردش خون ، یا منطقه ای که در آن کاهش یا عدم جریان جریان در چاه وجود دارد ، استفاده می شود. در حفاری جهت دار ، سیمان برای اتصال یک چاه موجود استفاده می شود ، تا یک چاه جهت دار از آن نقطه اجرا شود. همچنین از سیمان سازی برای وصل نمودن چاه برای کنار گذاشتن آن استفاده می شود.

سیمان کاری هنگامی انجام می شود که دوغاب سیمان از طریق پمپ ها درون چاه مستقر شود ، مایعات حفاری را که هنوز در داخل چاه قرار دارند جابجا کرده و سیمان را جایگزین آنها کند. دوغاب سیمان از طریق پوشش به پایین چاه چاه جریان می یابد که در نهایت لوله ای خواهد بود که از طریق آن هیدروکربن ها به سطح جریان می یابند. از آنجا فضای بین پوشش و چاه واقعی را پر می کند و سفت می شود. این یک مهر و موم ایجاد می کند تا مواد بیرونی نتوانند به جریان چاه وارد شوند ، و همچنین به طور دائمی پوشش را در جای خود قرار می دهد.

آماده سازی سیمان

در تهیه چاه برای سیمان سازی ، تعیین مقدار سیمان مورد نیاز برای کار مهم است. این کار با اندازه گیری قطر گمانه در امتداد عمق آن ، با استفاده از یک شمع کولیس انجام می شود. با استفاده از هر دو روش مکانیکی و صوتی ، سیاهههای مربوط به کولیس چند انگشتی قطر چاه را در مکانهای مختلف به طور همزمان اندازه گیری می کنند تا از نظر بی نظمی در قطر چاه جای گرفته و حجم سوراخ سوراخ را تعیین کنند.

بعلاوه دستگاه سيمانکاري دستي ، خصوصیات فیزیکی مورد نیاز سیمان قبل از شروع عملیات سیمان کاری ضروری است. قبل از پمپاژ سیمان به داخل سوراخ ، مجموعه مناسب سیمان نیز از جمله تراکم و ویسکوزیته مواد تعیین می شود.

سیمانکاری یک چاه
سیمانکاری یک چاه
منبع: MPG Petroleum
میکسرهای ویژه ، از جمله میکسرهای جت هیدرولیکی ، میکسرهای در گردش مجدد یا میکسرهای دسته ای ، برای ترکیب سیمان خشک با آب و ایجاد سیمان مرطوب استفاده می شود که به آن دوغاب نیز گفته می شود. سیمان مورد استفاده در فرآیند سیمان کاری چاه سیمان پرتلند است و با مواد افزودنی درجه بندی می شود و یکی از هشت کلاس مختلف سیمان API را تشکیل می دهد. هر کدام برای موقعیت های مختلف به کار گرفته می شوند.

مواد افزودنی می توانند شامل شتاب دهنده هایی باشند که زمان گیرش لازم برای سیمان را کوتاه می کنند و همچنین کندکننده ها ، که برعکس عمل می کنند و باعث می شوند زمان گیرش سیمان بیشتر شود. به منظور کاهش یا افزایش چگالی سیمان ، مواد افزودنی سبک و سنگین اضافه می شود. مواد افزودنی را می توان برای تبدیل مقاومت فشاری سیمان و همچنین خصوصیات جریان و میزان کم آبی اضافه کرد. در تلاش برای كاهش هزینه های سیمان سازی ، می توان از منبسط كننده ها برای گسترش سیمان استفاده كرد و می توان برای جلوگیری از کف كردن درون چاه ، مواد افزودنی ضد فوم نیز اضافه كرد. به منظور اتصال مناطق گردش از دست رفته ، مواد پل نیز اضافه می شود.

سیمانکاری چاه

پس از عبور از پوشش یا لوله فولادی به داخل چاه ، یک سر سیمان L شکل به بالای سر چاه ثابت می شود تا دوغاب را از پمپ ها دریافت کند. دو شاخه برف پاک کن یا شاخه سیمان که داخل محفظه را جارو کرده و از اختلاط جلوگیری می کند: دوشاخه پایین و دوشاخه بالایی.

درصورتی که مایعات حفاری با دوغاب سیمان مخلوط نشوند ، شاخه پایین به داخل چاه وارد می شود و دوغاب سیمان به داخل چاه پشت آن پمپ می شود. سپس شاخه زیرین توسط یقه شناور ، كه به عنوان یك شیر یك طرفه به دوغاب سیمان اجازه ورود به چاه را می دهد ، درست در پایین چاه چاه گیر می شود.

سپس فشار سیمان در حال پمپاژ به درون چاه افزایش می یابد تا دستگاه سيمانکاري اتوماتيک جایی که دیافراگم درون شاخه پایین شکسته شود ، و اجازه می دهد دوغاب از طریق آن جریان یابد و از قسمت بیرونی رشته پوشش خارج شود.

بالابر گاز
پلاگین های پایین و بالا
منبع: شلومبرگر
پس از پمپاژ حجم مناسب سیمان به داخل چاه ، یک پلاگین بالایی به داخل محفظه پمپ می شود و دوغاب باقیمانده را از طریق شاخه پایین هل می دهد. به محض رسیدن پلاگین بالا به شاخه پایین ، پمپ ها خاموش می شوند و سیمان اجازه می یابد تا پخته شود.

به مدت زمان سخت شدن سیمان زمان ضخیم شدن یا زمان پمپاژ گفته می شود. برای تنظیم چاه ها در اعماق عمیق ، تحت درجه حرارت یا فشار بالا و همچنین در محیط های خورنده ، می توان از سیمان های ویژه استفاده کرد.
توییت
اشتراک مجدد برای reddit
بخشی از فرآیند تهیه یک چاه برای حفاری ، تولید یا رها سازی بیشتر ، سیمان کاری یک چاه ، روش توسعه و پمپاژ سیمان در محل چاه است.

عملیات و تجهیزات سیمانکاری در خشکی
عملیات سیمانکاری در خشکی

 

https://www.rigzone.com/training/insight.asp?insight_id=317&c_id=





:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 تير 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








/*alireza*/ https://antalyatournet.ir https://asooweb24.ir https://awat-piano.ir https://azinplastisatis.ir https://best-agahi.ir https://bia-mooz.ir https://ceplus.ir https://chareju.ir https://ceplus.ir https://coffee-akajho.ir https://dbaportal.ir https://donyayeh-zaban.ir https://dr-shafie.ir https://es-services.ir https://eslamshahr-ma.ir https://estarabadnews.ir https://fa-eset.ir https://foritarjome.ir https://gallery-car.ir https://ghazaeigallery.ir https://glasses-rybn.ir https://goto-piano.ir https://highlightbeauty.ir https://ig-home.ir https://ipgconference.ir https://isconference.ir https://koogel.ir https://kyokushins.ir https://mobilemahdis.ir https://mofidtat.ir https://my-piano.ir https://nazaristone.ir https://nikansefile.ir https://noorekarime.ir https://ofoghchat.ir https://oghan.ir https://on-tic.ir https://osatcarton.ir https://patogh-dl.ir https://pianoofficial.ir https://proje-negar.ir https://rasa-piano.ir https://razi-tajhiz.ir https://robbazar.ir https://salam-salamaati.ir https://tabriizmusic.ir https://talebmanshadipoor.ir https://tarheno1.ir https://tehranfurniture.ir https://travel-piano.ir https://villadarbast.ir https://visa-piano.ir https://zojkhob.ir https://zojsalem.ir https://zoudnews.ir