کاربرد شاتکریت کاربردی در ساخت؟
نوشته شده توسط : علیرضا شمسی پور

Shotcrete  کاربرد شاتکريت یک ملات یا بتن با کارایی بالا است که از طریق یک شلنگ منتقل می شود و با سرعت زیادی به صورت پنوماتیک بر روی سطح پشتی قرار می گیرد. نیروی این عمل پاشش است که منجر به تراکم بتن یا ملات می شود و سپس لایه های بتونی را به ضخامت مورد نیاز تشکیل می دهد.

ثابت شده است که شات ریزی بهترین روش برای ساخت سطوح منحنی است. با ظهور فن آوری شاتکریت اکنون می توان آسترها و گنبدهای تونل را ساخت.

شاتکرت روشی کاملاً پذیرفته شده و مورد استفاده برای قرار دادن موادی است که ماهیت سیمانی آن برای کاربردهای بسیار متنوعی دارد.

از سال 1900 ، سالی که توسط کارل آکلی تاکسیدرمیست آمریکایی اختراع شد ، پیشرفت های زیادی را شاهد بوده است ، چه در تجهیزات و چه در تکنیک های تخصصی مورد نیاز برای استفاده پنوماتیک از ملات یا بتن.

امروزه این ماده به دلیل کاربردهای متنوع ، استحکام بالا ، دوام ، قابلیت چسبندگی خوب ، به یک ماده حیاتی تبدیل شده است و در مناطقی که دسترسی سختی دارند می توان آن را به راحتی بر روی سطحی با سرعت زیاد پاشید ، که برای کار مفید است.

کاربردهای آن از شیب و سطح محافظت تا بازسازی سازه های موجود را شامل می شود.

شاتکرت به یک سطح شکاف خورده اعمال می شود ، معمولاً به دلایلی مانند حفاظت از سطحی که اگر درمان نشود ، فرسایش می یابد یا به دلیل شکستگی و نقص ناپایدار است.

در بخش معدن ، تقاضای شاتكریت برای پشتیبانی زیرزمینی در سالهای اخیر به شدت افزایش یافته است. کار همزمان چندین عنوان ، شرایط غیرمعمول پر کردن و دشواری دسترسی برخی از مشکلاتی است که برای استخراج زیرزمینی متمایز است و نیاز به کاربردهای جدید و ابتکاری فناوری شاتکریت دارد. پمپ شاتکريت

برنامه های کاربردی
انتخاب شاتکریت برای یک کاربرد خاص باید براساس دانش ، تجربه و مطالعه دقیق عملکرد مواد مورد نیاز و قابل دستیابی باشد. موفقیت شاتکریت برای آن کاربرد منوط به برنامه ریزی و نظارت مناسب ، به علاوه مهارت و توجه مداوم توسط اپلیکاتور شاتکریت است.

تعمیر
از شاتکریت می توان برای ترمیم سطح آسیب دیده بتن ، الوار ، یا سازه های فلزی استفاده کرد به شرط وجود دسترسی به سطح مورد نیاز برای تعمیر. مثالهای زیر چند روش استفاده از شاتکریت در تعمیرات را نشان می دهد:

پل ها
از ترمیم شاتکریت می توان برای بازسازی عرشه پل استفاده کرد ، اما به طور کلی برای تعمیرات اساسی با ضخامت کامل غیر اقتصادی است. از نظر تکنیک و هزینه ، برای ترمیم تیرهای عمق متغیر ، درپوش ها ، ستون ها ، تکیه گاه ها ، دیواره های بال و زیر عرشه بسیار مفید است.

ساختمانها طرح اختلاط شاتکريت
در تعمیرات ساختمان ، از شاتکریت به طور معمول برای ترمیم آسیب و خرابی آتش سوزی و زلزله ، استحکام بخشیدن به دیوارها و محصور سازی فولاد سازه ای برای ضد حریق استفاده می شود. تعمیر اعضای سازه ای مانند تیرها ، ستون ها و اتصالات برای سازه های آسیب دیده در اثر زلزله معمول است.

ساختار دریایی
آسیب به سازه های دریایی می تواند در اثر خراب شدن بتن و تقویت کننده باشد. شرایط صدمه عبارتند از خوردگی فولاد ، عمل انجماد و ذوب ، بارگذاری ضربه ، پریشانی ساختاری ، سایش فیزیکی از اثر امواج ، شن ، شن و یخ شناور و حمله شیمیایی در اثر سولفات ها.

این مشکلات می تواند در بیشتر سازه های دریایی مانند عرشه پل ها ، شمع ها ، کلاهک های شمع ، تیرها ، اسکله ها ، قفل های ناوبری ، دیوارهای راهنما ، سدها ، نیروگاه ها و تونل های تخلیه رخ دهد. در بسیاری از موارد ، می توان از شاتکریت برای ترمیم سطوح خراب این ساختارها استفاده کرد.

سطوح سرریز
سطوح تحت جریان زیاد سرعت ممکن است در اثر فرسایش کاویتاسیون یا فرسایش سایشی آسیب ببینند. تعمیرات شاتکریت به دلیل قطع نسبتاً کوتاه برای تکمیل تعمیرات سودمند است

حفاری زیرزمینی
در بیشتر موارد ، شاتكریت در حفاری های زیرزمینی در سنگ استفاده می شود. اما بعضاً با موفقیت در پیشرفت تونلها از طریق خاکهای تغییر یافته ، بدون انسجام و سست استفاده شده است.

کاربردهای معمولی شاتکریت زیرزمینی شامل تکمیل یا جایگزینی مواد پشتیبانی متداول مانند مجموعه های فولادی عقب افتاده ، آب بندی سطوح سنگ ، هدایت جریان های آب و نصب تکیه گاه موقت و پوشش های دائمی است.

حفاظت از شیب و سطح
شاتکرت اغلب برای محافظت موقتی از سطوح سنگی که در معرض هوا قرار دارند خراب می شود.

شاتکریت همچنین برای پوشاندن دائمی دامنه ها یا بریدگی هایی استفاده می شود که ممکن است به موقع فرسایش پیدا کنند یا در غیر این صورت خراب شوند. حفاظت از شیب باید به درستی تخلیه شود تا از آسیب ناشی از فشار بالارفتن بیش از حد جلوگیری شود.

استفاده از شاتکریت در سطح محل های دفن زباله و سایر مناطق زباله برای جلوگیری از نفوذ آب سطحی مفید است. عيار بتن شاتکريت

ساختارهای جدید
شاتکریت لزوما سریعترین روش برای قرار دادن بتن در همه مشاغل نیست ، اما در مواردی که مقاطع نازک و مناطق وسیعی درگیر باشد می توان از شاتکریت به طور موثر استفاده کرد تا در وقت صرفه جویی کند. پاراگراف های زیر برخی از برنامه های کاربردی را توصیف می کند.

 

https://www.designingbuildings.co.uk/wiki/Shotcrete_technology





:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 17 تير 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








/*alireza*/ https://antalyatournet.ir https://asooweb24.ir https://awat-piano.ir https://azinplastisatis.ir https://best-agahi.ir https://bia-mooz.ir https://ceplus.ir https://chareju.ir https://ceplus.ir https://coffee-akajho.ir https://dbaportal.ir https://donyayeh-zaban.ir https://dr-shafie.ir https://es-services.ir https://eslamshahr-ma.ir https://estarabadnews.ir https://fa-eset.ir https://foritarjome.ir https://gallery-car.ir https://ghazaeigallery.ir https://glasses-rybn.ir https://goto-piano.ir https://highlightbeauty.ir https://ig-home.ir https://ipgconference.ir https://isconference.ir https://koogel.ir https://kyokushins.ir https://mobilemahdis.ir https://mofidtat.ir https://my-piano.ir https://nazaristone.ir https://nikansefile.ir https://noorekarime.ir https://ofoghchat.ir https://oghan.ir https://on-tic.ir https://osatcarton.ir https://patogh-dl.ir https://pianoofficial.ir https://proje-negar.ir https://rasa-piano.ir https://razi-tajhiz.ir https://robbazar.ir https://salam-salamaati.ir https://tabriizmusic.ir https://talebmanshadipoor.ir https://tarheno1.ir https://tehranfurniture.ir https://travel-piano.ir https://villadarbast.ir https://visa-piano.ir https://zojkhob.ir https://zojsalem.ir https://zoudnews.ir